IMPACTE ECONÒMIC PER TV3 QUE LA CCMA CEDEIXI LA GESTIÓ DE LA SEVA PUBLICITAT AL GRUP GODÓ

TV3 podria deixar d’ingressar entre 17 i 25 milions d’euros l’any. La concessió es podria allargar fins al 2019, amb unes pèrdues totals que podrien arribar als 150 milions. Les pèrdues per TV3 serien, bàsicament, per tres conceptes:

1. Per la concessió,  16 milions:

El concessionari, Godó, s’emportaria un mínim de 16M€ en 3 anys (6 anys si hi hagués pròrroga), és a dir 5,3 anuals, o 2,6 si es prorrogués la concessió.

2. Per la comercialització en paquet: 8-10 milions

Godó comercialitzaria la publicitat de TV3 en paquets conjunts TV3+8TV. Com a conseqüència, si una empresa té 10M€ per invertir en publicitat a Catalunya i els vol invertir a TV3, acabaria invertint aproximadament 8 a TV3 i 2 a 8TV. Això suposaria una pèrdua addicional per TV3 d’uns altres 8-10M€.

3. Per espionatge industrial, 7-10 milions: 

Com que 8TV tindria les graelles de programació de TV3 amb molta antelació, podria planificar una forta contraprogramació. Això podria fer perdre a TV3 uns 2-3 punts d’audiència i, com a conseqüència, TV3 perdria el lideratge a Catalunya passant a ocupar la tercera posició, darrere de Tele5 i d’Antena3. Això implicaria noves pèrdues d’ingressos publicitaris, en aquest cas doble: pèrdues per tenir menys audiència, i més pèrdues per perdre el lideratge. Això podria suposar per TV3 la pèrdua addicional d’uns altres 7-10M€.En total TV3 perdria entre 17 i 25 milions l’any.

Les pèrdues totals d’ingressos publicitaris de TV3 per l’externalització de comercial seria entre 17 i 25 milions l’any, entre 2014 i 2016, que en cas de prorroga s’allargaria fins al 2019, amb unes pèrdues totals que podrien arribar als 150 milions. Aquestes pèrdues serien al marge de que l’evolució del mercat publicitari impulsi a l’alça o a la baixa la facturació global.

Impacte de que TV3 deixi d’ingressar, 17-25 milions l’any: 

Els milions que TV3 deixés d’ingressar per via publicitària difícilment es compensarien amb una major subvenció pública. Probablement s’intentaria eixugar el dèficit que es generaria retallant novament la massa salarial de TV3 i de Catalunya Ràdio. Com a conseqüència TV3 podria entrar en un cercle viciós que l’aniria empetitint com a empresa, amb constants pèrdues de quota de mercat i d’ingressos. Cal tenir present que entre 2011 i 2014 el pressupost de la CCMA ja s’ha reduït en un 50%.

A causa de la mida del mercat català, la dinàmica de seguir empetitint TV3 portaria, segons els especialistes, a un model català basat en dues televisions petites (una pública i una privada) enlloc d’una gran, potent i pública, com tenen tots els països europeus de mida similar a Catalunya.

Millores en la gestió?

L’estructura del mercat publicitari impossibilita que el grup Godó millori la gestió publicitària de TV3.

Hi ha televisions que han externalitzat la gestió de la publicitat i els ha sortit a compte. Això pot passar si la gestió de la publicitat la porta una empresa que té una major quota de mercat i gestiona un paquet de publicitat més gran, i per tant pot obtenir proporcionalment majors ingressos. En aquest cas tots hi guanyen. Aquest no és el cas del Grup Godó.

El mercat publicitari audiovisual espanyol el monopolitzen des del 2010 dos grans grups: Mediaset (Telecinco, Cuatro, etc) i A3Media (Antena3, la Sexta, etc). Conjuntament tenen un 56% de l’audiència, però aconsegueixen prop d’un 90% de la contractació publicitària, per la venda per paquets a l’engròs. Aconsegueixen una ràtio de publicitat/audiència de 1’60 de mentre que la resta de grups no arriben al 0’30.

TV3 és el tercer grup mediàtic espanyol, amb una ràtio d’un 1’02, molt per sobre que la resta de grups, tret dels dos grans. Només els dos grans grups tenen capacitat per aconseguir millorar els resultats comercials de TV3, però no es poden presentat al concurs per gestionar la publicitat de TV3 perquè Mediaset i A3Media ja tenen tota la quota publicitària que els permet la llei.

Malgrat tot, el concurs d’externalització del departament comercial de TV3 tira endavant amb dues ofertes: una del grup Godó i una altra de Zeta (El Periódico). Cap d’aquestes empreses té la capacitat ni l’experiència per fer-ho millor que TV3, més aviat al contrari.

Tot indica que Zeta s’ha presentat només per fer un favor a CiU o per dificultar les coses al grup Godó.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s